Journalist.Ir - آموزشها 
Home
برگ نخست

کتابخانه 

مقالات

تماس با ما
منو اصلی
 صفحه اصلی

 اخبار
 موضوعات
 آرشیو مطالب
 آرشیو ردیفی اخبار
 پیوند
 لینکستان
 ضمیمه ها
 مقالات
 مطالب آموزشی
 کتابخانه علوم ارتباطات
 ارسال مقاله
 بخش حقوقی
 چهره های ماندگار
 اطلاعات
 معرفی به دوستان
 جستجو
 درباره ما
 تماس با ما


جستجو




10 مقاله اخیر سایت


درست نويسی



عناوین خبری OJR
· Just a moment...
DDoS protection by Cloudflare
Ray ID: 40ec1a6ef11c9cde
" target="new">Just a moment...


ادامه متن ...


انجمن درمانگران ايران
·شلاق «طناب‌زنی» بر چربی‌های اضافه و دیابت!
·تولید گوجه‌فرنگی "ضدپیری"!
·لیزر موهای زائد
· ایجاد هوشیاری در بیماران نباتی
· اطلاعاتی لازم در باره کاشت یا پیوند طبیعی م
· دانستني‌هايي درباره هپاتيت
·درد مفصل فکی‌-گیجگاهی
· رستوران، تهدید یا فرصت؟
·صدساله‌های کره زمین
·سکته مغزی قابل‌پیشگیری است

ادامه متن ...


نظرسنجی
نظر شما نسبت به این سایت چیست؟

فوق العاده
خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1151


منابع آزمون کارشناسی ارشد



لوگو Journalist.Ir

براي حمايت از سايت لوگوي سايت را در سايت خود قرار دهيد



آمار سایت
تعداد صفحات بازدید شده
2844659
بار از تاریخ اول تيرماه 1384


آموزشها




[ بخش اصلی آموزشها | افزودن آموزش | افزودن شاخه | داری بیشترین امتیاز | دارای بیشترین بیننده ]

خبر به روایت مکتب گلاسگو

خبر به روایت مکتب گلاسگو

بوسیله: در: Wednesday, August 03

خبر به روایت مکتب گلاسگو

گفتا تو ازکجایی کاشفته می نمایی؟

گفتم منِ غریبی از شهر آشنایی

                                      خواجوی کرمانی

 

گروه رسانه ای دانشگاه گلاسگوی انگلیس /G U M G )Glasgow ) University  Media Group مرکب از گروهی از اساتید دانشگاه گلاسگو است که با پژوهشها و یافته های غیر قابل انکار، توجه همگان را در زمینه مباحث مربوط به خبر به خود جلب کرده است. بدیهی است که این یافته های پژوهشی با موج مخالفت مالکان رسانه هایی که تحت مطالعه این گروه قرار داشته اند، نیز مواجه شده است و اما مکتب گلاسگو چه برداشت و روایتی از خبر دارد و  چگونه به آن دست یافته است؟

این گروه پژوهشی که با اعتبار «شورای پژوهشی  علوم اجتماعی انگلیس» پا گرفت تاسال  1982 سه اثر ارزشمند در زمینه تحقیق خود منتشر ساخت اولین اثر تحت عنوان خبرهای بد (Bad news ) منتشر شد : Bad news UK  Routledge & Kegan paul. 1979   هشت نویسنده کتاب خبرهای بد اعلام کردند که تلقی نسبت به اینکه رسانه های دیدرای، عینی تر از رسانه های نوشتاری به پخش رویدادها می پردازند، یک برداشت نادرست و غلط است. آنان نوشتند که پژوهششان نشان می دهد که این پنداشت رایج در مورد خبرهای تلویزیون که: «نمایش وقوع رویداد است به همان شکل که رخ می دهد» یک برداشت بی پایه است. یکی از مهمترین یافته های خبرهای بد، که گروه گلاسگو برای تدوین آن، همه خبرهای تلویزیون انگلیس را در ظرف شش ماه (از ژانویه تا ژوئن 1975) ضبط و بررسی کرده بود این بود که اخبار تلویزیون انگلیس کاملاً جانبدارانه علیه اتحادیه های کارگری و کارهای سازمان یافته تدوین می شوند و علاوه بر این به جای بررسی ریشه های رویدادها عمیقاً بر پیامدهای رویدادها متمرکزند (همان بحث فصل پیشین در مورد رویداد مداری و فرایند مداری). خبرهای بد باورهای حرفه ای ها را در مورد بیطرفی خبری مورد تردیدی  قرار داد. 

آثار بعدی گروه گلاسگو  به این ترتیب منتشر شد:

• بازهم خبرهای بد (More bad news )که درسال 1980 به وسیله ناشر اثر اول منتشر شد. خبرهای واقعاً بدتر (Really bad news ) دو سال بعد یعنی در  سال 1982 به وسیله انتشارات  Writers & Readers انگلیس به بازار کتاب راه یافت.

گروه گلاسگو  باز هم به پژوهش های خود ادامه داد و سه سال بعد (1985) با اثری دیگر تحت عنوان خبرهای جنگ  و صلح (War and peace News ) توجه همگان را به خود معطوف ساخت. در این اثر که به وسیله انتشارات Open University Press  به بازار کتاب عرضه شد، مقولاتی همچون خبرهای  جنگ فالکلند، اعتصاب معدنچیان انگلیس و نحوه پخش و درج خبرهای مربوط به ایرلند  شمالی مورد بررسی قرار گرفتند.

 اعضای گروه گلاسگو  همچنان به بررسی وکالبد شکافی نحوه تولید خبرها ادامه  دادند واثر دیگری را به نام  گرفتن پیام، خبرها، حقیقت و قدرت Getting the Message , News, Truth and Power تدوین کردند که به وسیله انتشارات Routledge  انگلیس در سال 1993 به ادبیات مربوط به روزنامه نگاری افزوده شد.

اکنون که با آثار  گروه رسانه ای دانشگاه گلاسگو آشنا شدیم لازم است که پیش از طرح و بررسی آرای این مکتب به نکته ای که در کتاب خبرهای بد آمده است اشاره کنیم تا جوهره نگاه آنان به خبر ملموس تر شود. به عقیده  گروه گلاسگو: خبر یک پدیده طبیعی نیست، بلکه محصول مصنوع ایدئولوژی است.

آرای گروه گلاسگو در مورد نحوه برخورد رسانه ها با مخاطبان تا حدودی شبیه به نظر مارشال مک لوهان، محقق کانادایی در مورد مخاطبان است مک لوهان معتقد است که رسانه ها با داده به ماساژ مخاطبان می پردازند و پیامهای رسانه ای بی آنکه آستانه حسی مخاطبان را تحریک کنند، وارد ذهن  آنها می شوند. مک لوهان این روند را به گونه ای صریح تر چنین بیان می کند:  پیامهای رسانه ها، شبیه گوشت آبدرای است که دزدها برای پرت کردن حواس سگهای نگهبان به کار می گیرند. او مخاطبان را امتداد تکنولوژی ارتباطی و حتی عناصری در درون تکنولوژی توصیف می کند.

به این ترتیب  می توان گفت که نگاه گروه گلاسگو به صنایع رسانه ای، نگاهی نقادانه و غیر خوش بینانه است. اعضای این گروه  برخلاف این باور روزنامه نگاران و تولیدکنندگان برنامه های تلویزیونی، که پرهیز از دیدگاههای  شخصی و نهادی در راه دستیابی به تولیدات خبری بیطرفانه امری محتمل و امکان پذیرست، می گویند: مفهوم بیطرفی فقط یک ایدئال است و خبرها آینه واقعیتها نیستند.

اعضای گروه گلاسگو با بررسی نحوه پوشش خبری تلویزیون انگلیس به این نتیجه رسیدند که شیوه  انتخاب، ارائه  و تدوین رویدادهای تلویزیونی به گونه ای است که در نهایت در خدمت صاحبان قدرت باشد. به عنوان مثال در پوشش خبرهای مربوط به منازعات صنعتی در انگلیس، تلویزیون این کشور هماره با کارگران رویداد مدارانه برخورد کرده است، به نحوی که آنان را به طرزی  پیوسته- هر گاه خبری از ایشان پخش کرده است- در این حالات  نمایش داده است:

-       در حال تظاهرات؛

-       در حال جلوگیری از ورود کارگران به کارخانه ها؛

-       و در حال تشکیل  گردهمایی.

و این یعنی پرهیز آگاهانه از طرح ریشه های منطقی تظاهرات و ممانعت از آغاز کار و علت نیاز به گردهمایی.

و اما از دیگر سو، تلویزیون انگلیس هر گاه قصد پخش خبر در مورد کارفرمایان این کارگران را داشته، نحوه پوشش خبری آ ن به این صورت بوده است که انگار کارفرمایان حقایق را اعلام می کنند.

گروه گلاسگو با طرح این دو نکته، یعنی نحوه پوشش خبری کارگران و کارفرمایان می گوید: این درست است که هر دو طرف ماجرا پوشش داده شده اند و ظاهر امر نیز از بیطرفی خبری و پرهیز از جانبداری حکایت می کند، اما در حقیقت کارگران به عنوان منبع ناآرامی در اذهان مخاطبان ترسیم شده اند.

 طبعاً نکاتی که از سوی اعضای گلاسگو طرح شدند واکنشهایی به دنبال داشتند زیرا که این یافته ها از یک تلاش آگاهانه برای القای دیدگاههای از پیش طراحی شده پرده برمی داشتند. در این واکنشها اصلی ترین حرف این بود که توطئه ای در کار نیست و مسأله سرعت تنظیم خبر و همچنین رویه های کار، محوری ترین نقش را در استحاله نسبی رویدادها به قالب خبر دارند اما در عین حال مطرح شدن آرای گروه گلاسگو هوادارانی را نیز برای این دیدگاهها فراهم آورد، به طوری که یک سال پس از انتشار کتاب خبر های بد یعنی در سال 1977 دو محقق به نامهای پاول والتون (Paul Walton) و هوارد دیویس Davis  Howard با انتشار کتاب خبرهای بد برای اتحادیه گرایان تجاری به نتایج مشابهی دست یافتند: کارگران را به طرزی کلیشه ای در محیطهای ناآرام و شلوغ و در حال جلوگیری از ورود سایرکارگران به کارخانه ها و یا در خیابانها نشان می دهند، اما دوربینها در اتاقهای کارفرمایان- و نه در خیابانها- روبه روی آنان قرار می گیرند تا در محیطی آرام و از موضعی برتر به ارزیابی بپردازند، و این امور در حالی روی می دهند که کارگران امکان حضور در استودیو را نمی یابند- تا نکند به آنان شخصیت و رسمیت  داده شود-

نظرات فرد اینگلیس (Fred  Inglis ) در کتاب مقدمه ای بر تئوری رسانه ها (Media Theory , An Introduction ) نیز بر همین منوال هستند. او با دفاع از آرای اعضای گلاسگو می گوید: صرف نظر از اینکه  نظرات سیاسی مصاحبه شونده و مصاحبه گر چه باشند، آنچه در تلویزیون بی.بی. سی (BBC ) و شبکه های تجاری  تلویزیونی انگلیس به نمایش در می آید دقیقاً مطابق با نظرات دوایر حاکم است و با همان اهمیت نسبی که این دوایر برای خبرها قائل هستند، به طرز سلسله مراتبی- همخوان با  اولویتهای دولت انگلیس- ارائه می شوند فرداینگلیس هم به یافته های گلاسگو در مورد نحوه پوشش خبری اعتصاب معدنچیان انگلیس استناد می کند و می پرسد: چرا دوربین تلویزیون در صف پلیسها می ایستد و فیلمبرداری می کند؟ تا مخاطبان به طرزی ناخود آگاه طرف حمله  معدنچیان  قرارگیرند و سنگهای پرتاب شده آنان را ببینند اما  فرود باتونها را بر بدن کارگران تماشا نکنند؟ به عقیده  فرد اینگلیس این کارها نقض آشکار بیطرفی مندرج در منشور کاری این سازمانهای خبری است.

طبق آرای دیوید بارات هم گروه رسانه ای گلاسگو ثابت کرد که رسانه ها با استفاده از فنون برجسته سازی (Agenda setting ) دستور جلسه بحث و فحص را برای خوانندگان (به شیوه ای که رسانه ها مایل هستند) فراهم می آورند و اعتصابها بخصوص در انگلیس به عنوان تهدیدی عیله منافع ملی به نمایش درمی آیند و این شیوه پوشش خبرها عملاً بازتاب منافع گروههای حاکم بر جوامع  است. بارات به عبارتی از جورج گربنر استناد می کند، که مورد استناد اعضای گروه گلاسگو هم قرار گرفته است: وسایل ارتباط جمعی بازوی فرهنگی نظم صنعتی هستند. و به همین دلیل خبرهای صنعتی که اولاً از زاویه دید منافع کارفرمایان و ثانیاً با تکیه بر ارزش خبری کشمکش تهیه  می شوند، سرشار از جانبداری و فقدان بیطرفی هستند.

به هر حال، طبق تحقیقات گروه گلاسگو و پیروان آن و همچنین تا حدودی در نتیجه مطالعات مرکز پژوهشهای  فرهنگی معاصر دانشگاه بیرمنگام تعریف خبر از این دیدگاه صاحب گزاره های ویژه ای شد که در فصل تعاریف خبر اجمالاً به آنها  اشاره شد اما اصلی ترین گزاره های اندیشه گروه گلاسگو در زمینه خبر، که باید مورد توجه روزنامه نگاران جهان سوم قرار گیرد و از خوش بینی آنان نسبت به ادعای غربی «بیطرفی خبری» بکاهد، عبارتند از:

• خبر  به طرزی اجتماعی ساخته می شود؛

• رویدادهایی که گزارش می شوند، به دلیل اهمیت ذاتی آنها نیست بلکه معیارهای پیچیده  گزینش خبر نقش  اصلی را ایفا می کند؛

• خبر پس از انتخاب (Selection ) در معرض استحاله شدن (Transformation ) قرارمی گیرد. عوامل استحاله  رویدادها عبارتند از: شکل درج و بخش- اعم از خط، صدا وتصویر-، خواص فیزیکی و فنی رسانه ها و شکل کاربرد آنها.

یکی از مثالهای ملموس گروه گلاسگو درباره استحاله رویداد که در تحقیق خود به آن اشاره کرد این است: «افزایش دستمزدها تورم زاست»  این القا در مورد خبرهای صنعتی صورت می گیرد، و فرقی نمی کند که خبر صنعتی مربوط به چه چیز است، هر چه باشد رسانه ها این ذهنیت را القا خواهند کرد که افزایش دستمزدها تورم زاست. پس از دیدگاه گلاسگو خبر یک «رویه» و یک «گفتمان» است که نه تنها واقعیتهای اجتماعی و حقایق را بیطرفانه منعکس نمی کند بلکه در «ساخت اجتماعی واقعیت» هم مداخله می کند.

در اینجا بی مناسبت نخواهد بود که نظر جان هارتلی را هم که با برخی از آرای او آشنا شده ایم، در مورد خبر به اجمال نقل کنیم، او نیز تقریباً از یک جهت به خبر از همان زاویه دید مکتب گلاسگو می نگرد و می گوید: خبر یک محصول  اجتماعی و ایدئولوژیک در چارچوب تئوری نشانه شناسی عمومی است. جالب این است که گروه گلاسگو هم درکتاب باز هم خبرهای بد سه فصل را به مباحث زبان شناسی اختصاص داده است.

 •جانبداری تقریباً  در اکثر خبرها وجود دارد، زیرا نهادهایی که اخبار را مخابره و ارائه می کنند خاستگاههای  اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند و لذا خبرها همواره از یک زاویه ویژه ارائه می شوند از این منظر، آنچه مثلاً در صفحه اول گاردین، دیلی اکسپرس یا واشنگتن پست ارائه می شود، الزاماً با واقعیتها و رویدادهایی که در جهان عینی  و بلافصل تجربه ما رخ داده است، برابر نیست و نمی تواند گزارشهایی وفادارانه در قبال حقیقت رخدادها تلقی شود به عبارت بهتر باز هم بر بحث گزینش رویداد و استحاله رویداد و اینکه رویدادهای جهان عینی در عبور از رویه های  کاری و حرفه ای (ژورنالیسم) به خبرهای جهان رسانه ای مبدل می شوند، تکیه می شود البته ممکن است بتوان از پیش احتمال طرح پاسخهای خوش بینانه را داد: عده ای ممکن است بگویند که تفاوت خبر با رویداد به سبب وجود  آزادی مطبوعات است و به همین دلیل است که یک رویداد با شکل های خبری متفاوت عرضه می شود و لذا به هیچ وجه این استحاله به وجود دیدگاههای از پیش طراحی شده مربوط نمی شود. این عده  به این ترتیب با این نظر  که خبرها محصولات نهایی فرایند پیچیده ای هستند که با گزینش معطوف به مقولات ساختمند اجتماعی  انتخاب می شوند، مخالفت می ورزند.

و بالاخره به عنوان جمع بندی می توان آرای گروه گلاسگو را چنین ارائه کرد: خبر نه یک «پدیده طبیعی» که از رویداد منشأ می گیرد، بلکه یک «محصول» است. این محصول به وسیله یک صنعت تولید می شود و در ساختهای  اقتصادی و بوروکراتیک همان صنعت و در رابطه با سایر صنایع و از همه مهمتر در ارتباط با دولت و سازمانهای  سیاسی شکل می پذیرد و از یک دیدگاه کلی تر: خبر منعکس کننده و شکل دهنده ارزشهای حاکم در یک گستره خاص تاریخی است.


منبع: CD آموزش خبرنگاری مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها
 

[ افزون نظر | امتیاز دادن به این آموزش ]

gbujpzi crlfdoy
بوسیله: , در: Sunday, March 25
qjbvd dfkoujvz krdb ynmihue xurfhsz lyertnjup seyn
NLvUSXNtpFYLIDiU
بوسیله: , در: Tuesday, August 19
JX3j7Q euuzxzwajqxo [euuzxzwajqxo.com], [url=http://pikiejnjdqlz.com/]pikiejnjdqlz[/url], [link=http://adacduzvfszi.com/]adacduzvfszi[/link], http://mlyaiottqfuo.com/
Pas cher Herve Leger Paris Online - Gammes ÉNORME de Herve Leger
بوسیله: , در: Wednesday, December 28
knowledge
Pas cher Herve Leger Paris Online - Gammes ÉNORME de Herve Leger http://www.edenjima.com/
QLYpkVfueoMcKBMvu
بوسیله: , در: Saturday, September 27
3rWTYh vtrumfcweevy [vtrumfcweevy.com], [url=http://lscesxbfktnf.com/]lscesxbfktnf[/url], [link=http://gzparvzwiior.com/]gzparvzwiior[/link], http://hbnksqhntigf.com/
Jessie
بوسیله: , در: Wednesday, March 21
I reockn you are quite dead on with that.
herve leger outlet
بوسیله: , در: Wednesday, December 28
reprogram
herve leger outlet http://www.edenjima.com/
http://www.soccerjerseysoutlets.com/
بوسیله: , در: Wednesday, December 28
solidly
http://www.soccerjerseysoutlets.com/ http://www.soccerjerseysoutlets.com/
Luhh
بوسیله: , در: Wednesday, March 21
I was so cosnufed about what to buy, but this makes it understandable.
www.sportjerseysoutlet.com
بوسیله: , در: Wednesday, December 28
obscene
www.sportjerseysoutlet.com http://www.sportjerseysoutlet.com/
maillot foot en ligne
بوسیله: , در: Wednesday, December 28
fast
maillot foot en ligne http://www.maillotfootenligne.com/
eJPrsvrKLPnzNqjQZ
بوسیله: , در: Saturday, September 27
VdAfxH emaeiszgqmzt [emaeiszgqmzt.com], [url=http://owzzwzdozgga.com/]owzzwzdozgga[/url], [link=http://jewjwkznbfgp.com/]jewjwkznbfgp[/link], http://qvwhqkjgqwwl.com/
aviator sunglasses
بوسیله: , در: Wednesday, December 28
farm
aviator sunglasses http://www.juelinebo.com/
Fußballschuhe
بوسیله: , در: Wednesday, December 28
narcosis
Fußballschuhe http://www.footballtrikots.com/fu%C3%9Fballschuhe
eJPrsvrKLPnzNqjQZ
بوسیله: , در: Saturday, September 27
VdAfxH emaeiszgqmzt [emaeiszgqmzt.com], [url=http://owzzwzdozgga.com/]owzzwzdozgga[/url], [link=http://jewjwkznbfgp.com/]jewjwkznbfgp[/link], http://qvwhqkjgqwwl.com/
maillot foot pas cher
بوسیله: , در: Wednesday, December 28
selenium
maillot foot pas cher http://www.maillotfootenligne.com/

سایتهای دیگر

دکتر حسن نمک دوست

پروفسور کاظم معتمد نژاد
پروفسور یحیی کمالی پور
پروفسور مجيد تهرانيان
پروفسور حمـيد مولانا
دکتر احمد توکلی 
دكتر علی اصغر محكي  
دکتر حسام الدین آشنا 
دكتر جواد كاشي 
دكتر حميد ضيايي پرور
دكتر مسعود كوثري
دكتر سلطاني فر
دکتر امید مسعودی
دکتر آلبرت محرابیان
دکتر احـمد يحـيايی
دکتر داود زارعیان
دكتر رها خرازی‌آذر
دکتر سعیدرضا عاملی
دکتر شادی ضابط
دکتر عادل عندلیبی
دکتر عباس کاظمی
دكتر عطاءالله ابطحی
دكتر غلام‌رضا آذری
دکتر محمد‌حسين اسدی
دكتر منصور ساعی
دكتر نگـين حسـينی
دكتر نورالدين رضوی‌زاده
دکتر یونس شکرخواه
[فهرست ایمیل استادان ارتباطات]

[ارتباطات و روزنامه‌نگاری]

آزمون ارتباطات
آینده، رسانه و تكنولوژی
آينه‌های روبه‌رو
اخبار سیاسی و دانش ارتباطات
اداره كل پژوهش‌های راديو
ارتباط ـ communication
ارتباطات
ارتباطات اجتماعی
ارتباطات ايده‌آل
ارتباطات دات‌كام
ارتباطات ايران
ارتباطات جام‌جم آنلاين
ارتباطات همشهری آنلاین
ارتباطات ـ مدیریت رسانه
ارتباطات میان‌فرهنگی
ارتباطات‌نامه
ارتباطات و...
ارتباطات و جامعه‌شناسی
ارتباطات و مدیریت رسانه
ارتباط‌گران
ارتباط‌نامه
اردی‌بهشت
افق
AGNES
امید جهانشاهی
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران
اندیشکده خرد
Iran Paprazzi
IRAN PRINT
ایستگاه
باختر امروز
بازار پیام
بازنگار - ارتباطات
باشگاه انديشه - رسانه
به‌نوشت
پاتوق
پرانتز
Topnews
تارنوشت
تحلیل گفتمان انتقادی
ترجمه مطبوعاتی
جامعه‌اطلاعاتی
جنگ افكار (رسانه‌ای ـ بين‌المللی)
جنگ رسانه‌ای
چرکنويس
چهارراه ارتباطات
حلقه وصل
خبرنگار؛ خبری - تحليلی
خبرنویس
خبرنگاری تلویزیون
دانش ارتباطات
دانشجوی ارتباطات
دانشجویان دکترای ارتباطات
دریچه‌ای به‌سوی ارتباطات
دریچه‌ای به‌جهان ارتباطات
درهم بر هم
دژپل ژورنالیسم
دنيای ارتباطات
دنیای رادیو
دهكده
دهكده ارتباطات
ديدگاه‌های انتقادی در ارتباطات
دید متفاوت
راوی
رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران
رسم - خبرهایی در باره هنر گرافیک
روزانه
روزنامک
روزنامه‌نگار
روزنامه‌نگار نو
زبان انگلیسی و متون تخصصی ارتباطات
ژرفا
سياست‌گذاری فرهنگی
سیما
سايبرآباد
شاتوت
صفر
عصر ارتباط
عصر ارتباطات
عصر ارتباطات - 1
عصر ارتباطات - 2
عصر رسانه
علوم ارتباطات
عملیات روانی، تبليغات و خبررسانی
فاوا
فـراجـو
فرهنگ رسانه
فصل‌نامه پژوهش و سنجش
فصل‌نامه رسانه
فصل‌نامه فرهنگ رسانه
فلسفه رسانه
قوانين و اسناد ارتباطات: eprsoft
قوانين و اسناد ارتباطات: رسانه
قوانين فناوری اطلاعات و ارتباطات
کافه تیتر
كفش‌های مكاشفه
Cyber-cafe
communication sciences
گرافیک و رسانه
گروه ارتباطات اجتماعی ایران
گروه ارتباطات دانشگاه تهران
Global Media Journal
ماده نوزده
مجله حقوق مطبوعات
مخاطب‌شناسی
مداد سياه
مداد كم‌رنگ
Media-Beat
مديريت دات‌كام
مديريت رسانه
مطالعات ارتباطی
مطالعات فرهنگی + مطالعات ارتباطی
مطبوعات، از درون
منتقد ارتباطات
من ارتباط دارم، پس هستم
Mehdi Fatahi
نامه ارتباطات و دین
نشانه
نشريه جهانی رسانه‌ها
نوشتن سرنوشت من است
نویسه
webphoto
وبلاگ گروهی ارتباطات
وبلاگ گروهی ارتباطات 82
وبلاگ گروهی ارتباطات 83
وبلاگ گروهی ارتباطات 85
وبلاگ كتابداری
وبلاگ گروهی اسناد و مطبوعات
وبلاگ گروهی كتابداران ایران
ويراست اول
هزاره
هنر هشتم
ياداشت‌های يک اطلاع‌رسان
یک دانشجوی علوم ارتباطات


[روابط‌عمومی]

E.P.R.S.O.F.T
آب و روابط‌عمومی
اخبار روابط‌عمومی
انجمن روابط‌عمومی ايران
بانک عكس روابط‌عمومی
برنامه‌ريزی روابط‌عمومی
پنجره
تحقیقات روابط‌عمومی
جامعه مجازی روابط‌عمومی
حرفه: روابط‌عمومی
خاطرات روابط‌عمومی
خبرگزاری روابط‌عمومی
روابط‌عمومی
روابط‌عمومی ايرانی
روابط‌عمومی در مطبوعات
روابط‌عمومی كاربردی
روابط‌عمومی و ارتباطات
روابط‌عمومی و رسانه
عصرنو در روابط‌عمومی
كارگزار روابط‌عمومی
کاوش‌گران روابط‌عمومی
مديريت روابط‌عمومی
مردم‌داری
موسسه روابط‌عمومی آرمان
موسسه كارگزار روابط‌عمومی
وبلاگ جمعی روابط‌عمومی
وبلاگ روابط‌عمومی
همايش روابط‌عمومی الكترونيک
هنر هشتم
يک كارشناس روابط‌عمومی


[تبليغات]

آچار فرانسه
تبليغ از نوع جمعی
چهارراه تبليغات
درباره نشانه
ژورنال تبليغات
مهندسی تبليغات
نوشته‌هايی در مورد تبليغات


[جامعه‌اطلاعاتی]

آی‌تی آنالايز
آی‌تی ايران
IT Online
ITiran v2
آی‌تی نويس
آژانس خبری فناوری اطلاعات
اخبار فناوری اطلاعات - ايتنا
اخبار فناوری اطلاعات - پارسیک
انجمن ايرانی مطالعات جامعه‌اطلاعاتی
انجمن علمی مطالعات فضای مجازی
ايرنا و جامعه‌اطلاعاتی
ايسنا و جامعه‌اطلاعاتی
BAREZ POST
بزرگراه فناوری
پایگاه اطلاع‌رسانی فناوری اطلاعات
پايگاه خبری وب‌سايت‌های ايران
پورتال مديريت فناوری اطلاعات
دانشجويان و جامعه‌اطلاعاتی
دنيای مجازی
راه آی‌تی
Robo
زير خط IT
سايت‌های مرتبط با ICT
شبكه فناوری اطلاعات ايران
شبكه ملی رسانه‌ها و ارتباطات
طرح تکفا
عصر سايبر
عصر سايبری
عصيان
عصرونه
فاز دوم اجلاس سران جامعه‌اطلاعاتی
فناوران اطلاعات
فولکلور اینترنتی
كارگروه جوانان اجلاس
كارگروه راهبری اينترنت
كميته مطالعات فناوری اطلاعات
كهكشان اينترنت
گزارش از خاک تونس
مخالف فيل‌ترينگ
مديريت فناوری اطلاعات - 1
مديريت فناوری اطلاعات - 2
مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات
مطالعات سايبر
مطالعات فضای مجازی و ارتباطات
من و مقاله‌هایم
نگاهی به وبلاگ‌های ايسنا
وبلاگ گروهی مدیریت فناوری اطلاعات

{متفرقه}
انتشارات ثانيه
وبلاگ گروهي كتابداران
كتابداران فردا
كتابخانه عمومي اينترنت
موتورهاي جستجوي جهان
كشورهاي جهان
ساعت هاي جهان
كالج ها و دانشگاه هاي جهان
زبان هاي جهان
لابراتوار آكادميك نويسي
ابزارهاي پژوهش
Education Online Search
چگونه پروپوزال بنويسيم
Citation styles
ماشین ترجمه
Wikipedia encyclopedia
refdesk.com
Google's built-in calculator
باشگاه اندیشه
قانون مطبوعات
بانک قوانین
روزنامه شرق
دکتر مهاجرانی
دكتر شيرين احمدنيا
Iran paparazzi
صبحانه
کتابهای فارسی رایگان
بانک اطلاعات نشریات کشور
خبرگزاری ميراث فرهنگي