Journalist.Ir - فصلنامه رسانه ويژه رسانه و دين منتشر شد


فصلنامه رسانه ويژه رسانه و دين منتشر شد
تاریخ : چهارشنبه، 31 مرداد، 1386
موضوع : متفرقه


دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها شصت و نهمين شماره فصلنامه مطالعاتي و تحقيقاتي وسايل ارتباط جمعي (رسانه) را منتشر كرد.به گزارش روابط عمومي دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، موضوع اين شماره رسانه «رسانه و دين » است. نويسندگان مقالات رابطه دين و رسانه را با توجه به بررسي‌هاي علمي ، تاريخي ، ... از ديدگاههاي مختلف مورد بررسي قرار داده‌اند. به اختصار بايد گفت كه سال ها است ذهن بسياري از پژوهشگران و متخصصان علوم ديني و شماري از متفكران حوزه علوم اجتماعي به اين نكته معطوف گشته كه نسبت ميان دين و رسانه چيست ؟ و نحوه تعامل اين دو نهاد چگونه است ؟ ايا بين اين دو نهاد سازگاري و همگرايي وجود دارد يا هر يك به نوعي در تقابل و تضاد با يكديگر هستند. با بررسي‌هاي تاريخي و تاريخچه ظهور رسانه‌‌ها و كاركردهاي مذهبي آنها مي‌توان به دو رويكرد اساسي در اين رابطه دست يافت . رويكرد نخست معتقد است نه تنها بين رسانه و دين ارتباط تنگاتنگي برقرار است بلكه رسانه‌‌‌ها بنا به تحقيقات بسيار مقوم دينداري در دوره‌هاي مختلف بوده‌اند به طوري كه پيوند اين دو به زمانهاي بسيار دور يعني نخستين روايت‌ها از اسطوره‌ها و ديوار نوشته‌ها و سنگ نبشته‌ها بر مي‌گردد. نگارش كتب عهد عتيق و جديد به عنوان نماد هزاران سال پيوند ميان دين و ارتباطات تلقي مي‌گردد. حضور دين و آثار ديني در هنر ، موسيقي ، نسخ خطي و نقاشي به سال‌هاي بسيار دور برمي‌گردد.با كنكاش و رديابي در اين مسير مي‌توان نمونه‌هاي بارز و برجسته‌اي از نقش و جايگاه دين در رسانه‌هاي امروزي را پيدا كرد. از اين ديدگاه موقعيت مذهب در عصر رسانه‌ها نشان مي‌دهد كه دين با نفوذ در تمامي زواياي انديشه و عقل آدمي بيشترين ارزشهاي ضروري را گردآوري مي‌كند تا با جذب شيوه‌هاي ارتباطي و فناوري‌هاي نوين ميان انسان‌هاي پيرو آن ارتباط برقرار كرده و به نوعي خود را با شرايط جديد سازگار سازد. رويكرد ديگر معتقد به تباين ، تضاد و تقابل بين دين و رسانه است و معتقد است دين يك نهاد سنتي است كه به توزيع معرفت مي‌پردازد و بايد به آن مثل ساير نهاد‌هاي سنتي نگريسته شود اما رسانه مفهومي مدرن است كه داراي كاركردهاي كاملاٌ جديد بوده و با دين تباين دارد. ولي رسانه نيز همانند دين به توزيع معرفت پرداخته و به رابطه انسان با محيط پيرامون خود شكل مي‌بخشد . در اين رويكرد رسانه در دنياي جديد رقيب دين است و مي‌كوشد جاي دين را بگيرد. از منظر ديگر بررسي‌هاي تاريخي نشان مي‌دهند كه رسانه‌ها بيش از آن كه مولود دين باشند به تقويت دينداري كمك كرده‌اند و مهم آن است كه حاملان و عاملان اين دو نهاد نماد ساز ظرفيت‌هاي يكديگر را با توجه به واقعيت خودشان شناسايي كرده و به خدمت بگيرند تا به درك و شناخت انسان از جهان پيرامون خود معنا بخشند. اينجا را ببينيد.









منبع این مقاله : Journalist.Ir
http://www.Journalist.Ir

آدرس این مطلب :
http://www.Journalist.Ir/modules.php?name=News&file=article&sid=1870