Journalist.Ir - فصلنامه رسانه ويژه رسانه و دين منتشر شد 
Home
برگ نخست

کتابخانه 

مقالات

تماس با ما
منو اصلی
 صفحه اصلی

 اخبار
 موضوعات
 آرشیو مطالب
 آرشیو ردیفی اخبار
 پیوند
 لینکستان
 ضمیمه ها
 مقالات
 مطالب آموزشی
 کتابخانه علوم ارتباطات
 ارسال مقاله
 بخش حقوقی
 چهره های ماندگار
 اطلاعات
 معرفی به دوستان
 جستجو
 درباره ما
 تماس با ما


جستجو




10 مقاله اخیر سایت


درست نويسی



عناوین خبری OJR
· Just a moment...
DDoS protection by Cloudflare
Ray ID: 3e1f4fd4a7856427
" target="new">Just a moment...


ادامه متن ...


انجمن درمانگران ايران
·شلاق «طناب‌زنی» بر چربی‌های اضافه و دیابت!
·تولید گوجه‌فرنگی "ضدپیری"!
·لیزر موهای زائد
· ایجاد هوشیاری در بیماران نباتی
· اطلاعاتی لازم در باره کاشت یا پیوند طبیعی م
· دانستني‌هايي درباره هپاتيت
·درد مفصل فکی‌-گیجگاهی
· رستوران، تهدید یا فرصت؟
·صدساله‌های کره زمین
·سکته مغزی قابل‌پیشگیری است

ادامه متن ...


نظرسنجی
نظر شما نسبت به این سایت چیست؟

فوق العاده
خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1151


منابع آزمون کارشناسی ارشد



لوگو Journalist.Ir

براي حمايت از سايت لوگوي سايت را در سايت خود قرار دهيد



آمار سایت
تعداد صفحات بازدید شده
2745889
بار از تاریخ اول تيرماه 1384


فصلنامه رسانه ويژه رسانه و دين منتشر شد
متفرقه

دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها شصت و نهمين شماره فصلنامه مطالعاتي و تحقيقاتي وسايل ارتباط جمعي (رسانه) را منتشر كرد.به گزارش روابط عمومي دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، موضوع اين شماره رسانه «رسانه و دين » است. نويسندگان مقالات رابطه دين و رسانه را با توجه به بررسي‌هاي علمي ، تاريخي ، ... از ديدگاههاي مختلف مورد بررسي قرار داده‌اند. به اختصار بايد گفت كه سال ها است ذهن بسياري از پژوهشگران و متخصصان علوم ديني و شماري از متفكران حوزه علوم اجتماعي به اين نكته معطوف گشته كه نسبت ميان دين و رسانه چيست ؟ و نحوه تعامل اين دو نهاد چگونه است ؟ ايا بين اين دو نهاد سازگاري و همگرايي وجود دارد يا هر يك به نوعي در تقابل و تضاد با يكديگر هستند. با بررسي‌هاي تاريخي و تاريخچه ظهور رسانه‌‌ها و كاركردهاي مذهبي آنها مي‌توان به دو رويكرد اساسي در اين رابطه دست يافت . رويكرد نخست معتقد است نه تنها بين رسانه و دين ارتباط تنگاتنگي برقرار است بلكه رسانه‌‌‌ها بنا به تحقيقات بسيار مقوم دينداري در دوره‌هاي مختلف بوده‌اند به طوري كه پيوند اين دو به زمانهاي بسيار دور يعني نخستين روايت‌ها از اسطوره‌ها و ديوار نوشته‌ها و سنگ نبشته‌ها بر مي‌گردد. نگارش كتب عهد عتيق و جديد به عنوان نماد هزاران سال پيوند ميان دين و ارتباطات تلقي مي‌گردد. حضور دين و آثار ديني در هنر ، موسيقي ، نسخ خطي و نقاشي به سال‌هاي بسيار دور برمي‌گردد.با كنكاش و رديابي در اين مسير مي‌توان نمونه‌هاي بارز و برجسته‌اي از نقش و جايگاه دين در رسانه‌هاي امروزي را پيدا كرد. از اين ديدگاه موقعيت مذهب در عصر رسانه‌ها نشان مي‌دهد كه دين با نفوذ در تمامي زواياي انديشه و عقل آدمي بيشترين ارزشهاي ضروري را گردآوري مي‌كند تا با جذب شيوه‌هاي ارتباطي و فناوري‌هاي نوين ميان انسان‌هاي پيرو آن ارتباط برقرار كرده و به نوعي خود را با شرايط جديد سازگار سازد. رويكرد ديگر معتقد به تباين ، تضاد و تقابل بين دين و رسانه است و معتقد است دين يك نهاد سنتي است كه به توزيع معرفت مي‌پردازد و بايد به آن مثل ساير نهاد‌هاي سنتي نگريسته شود اما رسانه مفهومي مدرن است كه داراي كاركردهاي كاملاٌ جديد بوده و با دين تباين دارد. ولي رسانه نيز همانند دين به توزيع معرفت پرداخته و به رابطه انسان با محيط پيرامون خود شكل مي‌بخشد . در اين رويكرد رسانه در دنياي جديد رقيب دين است و مي‌كوشد جاي دين را بگيرد. از منظر ديگر بررسي‌هاي تاريخي نشان مي‌دهند كه رسانه‌ها بيش از آن كه مولود دين باشند به تقويت دينداري كمك كرده‌اند و مهم آن است كه حاملان و عاملان اين دو نهاد نماد ساز ظرفيت‌هاي يكديگر را با توجه به واقعيت خودشان شناسايي كرده و به خدمت بگيرند تا به درك و شناخت انسان از جهان پيرامون خود معنا بخشند. اينجا را ببينيد.

ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 31 مرداد، 1386

 
پیوندهای مرتبط
· مطالب بیشتر در مورد متفرقه


پربازدیدترین مطلب در زمینه متفرقه:
پيامدهاي اخراج دكتر نمك‌دوست ادامه دارد



 چاپ این مطلب چاپ این مطلب