Journalist.Ir - Content 
Home
برگ نخست

کتابخانه 

مقالات

تماس با ما
منو اصلی
 صفحه اصلی

 اخبار
 موضوعات
 آرشیو مطالب
 آرشیو ردیفی اخبار
 پیوند
 لینکستان
 ضمیمه ها
 مقالات
 مطالب آموزشی
 کتابخانه علوم ارتباطات
 ارسال مقاله
 بخش حقوقی
 چهره های ماندگار
 اطلاعات
 معرفی به دوستان
 جستجو
 درباره ما
 تماس با ما


جستجو




10 مقاله اخیر سایت


درست نويسی



عناوین خبری OJR
· Just a moment...
DDoS protection by Cloudflare
Ray ID: 3c0d1eb9e2969718
" target="new">Just a moment...


ادامه متن ...


انجمن درمانگران ايران
·شلاق «طناب‌زنی» بر چربی‌های اضافه و دیابت!
·تولید گوجه‌فرنگی "ضدپیری"!
·لیزر موهای زائد
· ایجاد هوشیاری در بیماران نباتی
· اطلاعاتی لازم در باره کاشت یا پیوند طبیعی م
· دانستني‌هايي درباره هپاتيت
·درد مفصل فکی‌-گیجگاهی
· رستوران، تهدید یا فرصت؟
·صدساله‌های کره زمین
·سکته مغزی قابل‌پیشگیری است

ادامه متن ...


نظرسنجی
نظر شما نسبت به این سایت چیست؟

فوق العاده
خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1151


منابع آزمون کارشناسی ارشد



لوگو Journalist.Ir

براي حمايت از سايت لوگوي سايت را در سايت خود قرار دهيد



آمار سایت
تعداد صفحات بازدید شده
2708664
بار از تاریخ اول تيرماه 1384


کاربرد جنگ رسانه‌ای در العالم و الحره
محقق:خالد لویمی




مقایسه کاربرد فنون جنگ رسانه‌ای در دو شبکه ماهواره‌ای خبری "العالم "و"الحره" (3)

محقق:خالد لویمی

تاریخ ارائه:پائیز1385

چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشدارتباطات

نتيجه‌گيری

 

در اين پروژه تحقيقي كه با هدف مقايسه كاربرد فنون جنگ رسانهاي در دو شبكه خبري "العالم" و "الحره" انجام گرفته است ، سعي بر آن بوده است كه با در نظر گرفتن متغيرهاي مختلفي كه در فرايند اقناع و جنگهاي رسانهاي تاثيرگذار ميباشند و با بهرهگيري از روش تحليل محتوا، اين دو شبكه، كه بلحاظ مخاطب و منطقه هدف، متشابه و به لحاظ رويكرد سياسي در تعارض با هم ميباشند از لحاظ كاربرد فنون جنگ رسانهاي مورد مطالعه و مقايسه قرار گيرند؛ بدين منظور كليه بخشهاي خبري تفصيلي (شامگاهي) دو شبكه در طول بهمن 1384، بعنوان جامعه آماري در نظر گرفته شدند و بدون نمونهگيري، كليه بخشهاي خبري در معرض تحليل و بررسي قرار گرفتند بر اين اساس، در كل، 664 خبر و به نسبت مساوي از هر شبكه 332 خبر، مورد بررسي و تحليل محتوا قرار گرفتند.

 جداول آماري اين تحقيق، وضعيت كاربرد  فنون مختلف جنگ رسانهاي را در دو شبكه خبري العالم و  الحره، تبيين ميكنند بنحويي كه به ترتيب متغيرها و براساس جداول آماري ارائه شده ميتوان نتايج را بدين گونه توصيف كرد:

در زمينه كاربرد " برچسب" در اخبار دو شبكه العالم و  الحره، براساس جدول شماره 2، از ميان 332 خبر ارائه شده از شبكه العالم، در 130 خبر ( 2/39درصد) از " برچسب" استفاده شده است اين در حالي است كه بنابر دادههاي جدول شماره 3، تنها در 66 خبر ( 9/19 درصد) شبكه الحره، از "برچسب" استفاده شده است كه بر اين اساس فرضيه اول تحقيق مبني بر استفاده فزونتر شبكه العالم از " برچسب" نسبت به شبكه الحره به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه كاربرد" توسل به ترس" در تنظيم اخبار دو شبكه، دادههاي جدول شماره 4 نشان ميدهند كه از ميان كل اخبار بررسي شده از شبكه العالم، در 37 خبر ( 1/11درصد) از اين تكنيك استفاده شده است اين در حالي است كه در 75 خبر (6/22 درصد) اخبار شبكه الحره از " توسل به ترس" استفاده شده است كه بر اين اساس، دومين فرضيه تحقيق مبني بر استفاده فزونتر شبكه الحره از تكنيك  " توسل به ترس" نسبت به شبكه العالم به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه كاربرد تكنيك " اهريمن سازي" در تنظيم اخبار دو شبكه العالم و الحره، دادههاي جدول شماره 6 نشان ميدهند كه در 87 خبر (2/26درصد) شبكه العالم، از

اين تكنيك استفاده شده است اين در حالي است كه تنها در 43 خبر (13درصد) شبكه الحره از "اهريمن سازي" استفاده شده است كه بر اين اساس، سومين فرضيه تحقيق مبني بر استفاده فزونتر شبكه العالم از تكنيك " اهريمن سازي" نسبت به شبكه الحره به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه كاربرد " كلي گويي" در تنظيم اخبار دو شبكه خبري العالم و الحره، دادههاي جدول شماره 8 نشان ميدهند كه از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم، در 56 خبر ( 9/16 درصد)، از اين تكنيك استفاده شده است اين در حالي است كه در 139 خبر ( 9/41درصد) شبكه الحره از " كلي گويي" استفاده شده است كه بر اين اساس، فرضيه چهارم تحقيق مبني بر استفاده فزونتر شبكه الحره از تكنيك " كلي گويي" نسبت به شبكه العالم به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه استفاده از " گواهي" در دو شبكه خبري العالم و الحره، براساس دادههاي جدول شماره 10،از ميان كل اخبار شبكه العالم، در 296 خبر ( 2/89درصد)، از " گواهي" استفاده شده است در حالي كه براساس جدول شماره 11، در 297 خبر (5/89درصد) شبكه الحره نيز از " گواهي" استفاده شده است كه بر اين اساس، پنجمين فرضيه تحقيق مبني بر استفاده بالاي دو شبكه از تكنيك "گواهي" به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه جهتگيري خبري در دو شبكه خبري العالم و الحره، دادههاي جدول شماره 12 نشان ميدهند كه از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم، 48 خبر (5/14درصد)، داراي جهتگيري مثبت، 134 خبر (4/40 درصد), جهتگيري منفي و 150 خبر (1/45 درصد) داراي جهت خنثي بودهاند اين در حالي است كه براساس دادههاي جدول شماره 13، از ميان كل اخبار شبكه الحره، 36 خبر (8/10درصد)، داراي جهتگيري مثبت، 145 خبر (7/43درصد)، جهتگيري منفي و 151 خبر (5/45 درصد) داراي جهتگيري خنثي بودهاند كه بر اين اساس، فرضيه ششم تحقيق مبني بر تمايل فزونتر دو شبكه العالم و الحره بر جهتگيري خبري خنثي و منفي به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه نحوه ارائه خبر در دو شبكه، داده هاي جدول شماره 14 نشان مي دهند كه 194 خبر (4/58 در صد) شبكه العالم، بصورت يكجانبه و 138 خبر (6/41 در صد) بصورت دو جانبه ارائه شده اند اين در حالي است كه بر اساس جدول شماره 15، 146 خبر (46 در صد ) شبكه الحره، بصورت يكجانبه و 186 خبر (56 در صد ) بصورت دو جانبه ارائه شده اند كه بر اساس اين داده ها، فرضيه هفتم تحقيق مبني بر فزوني ارائه يكجانبه پيام در شبكه العالم نسبت به شبكه الحره به تاييد مي رسد، همچنين در زمينه منابع استفاده خبري در دو شبكه خبري العالم و الحره، داده هاي جدول شماره 16 نشان مي دهند كه از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم، در 14 خبر     (2/4 در صد) از مردم، در 28 خبر (8/4در صد) از كارشناس، در 111 خبر (4/33 درصد) از مسئول حكومتي، در 20 خبر (6 درصد) از حزب مخالف، در 12 خبر (6/3درصد) از حزب حاكم، در 6 خبر (8/1درصد) از خبرگزاريهاي متعدد، در 10 خبر (3 درصد) از مردم و كارشناس، در 25 خبر (5/7 درصد) از مسئول حكومتي و مردم، در 39 خبر (7/11درصد) از مسئول حكومتي و كارشناس، در 24 خبر (2/7درصد) از حزب حاكم و حزب مخالف و در 43 خبر (13 درصد)، منابع استناد نامشخص بودهاند اين در حالي است كه براساس جدول شماره 17، از ميان كل اخبار بررسي شده از شبكه الحره، در 11 خبر (3/3درصد) از مردم، در 24 خبر (2/7 درصد) از كارشناس، در 84 خبر (3/25درصد) از مسئول حكومتي، در 26 خبر        (8/7 درصد) از حزب مخالف، در 5 خبر (5/1 درصد) از حزب حاكم، در 3 خبر ( 9/0 درصد) از خبرگزاريهاي متعدد، در 16 خبر (8/4درصد) از مردم و کارشناس، در 21 خبر (3/6 درصد) از مسئول حکومتی و مردم، در53خبر (16 درصد) از مسئول حکومتی وکارشناس ، در 40 خبر (12 درصد) از حزب حاكم و حزب مخالف دركنار هم بعنوان منابع استناد  خبري استفاده نموده است در حالي كه در 49 خبر (8/14 درصد)، منابع استناد نامشخص بودهاند بر اين اساس فرضيه هشتم تحقيق مبني بر استفاده كمتر شبكه الحره از مسئولان حكومتي نسبت به شبكه العالم به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه نحوه بزرگنمايي خبر در دو شبکه خبری العالم والحره، براساس دادههاي جدول شماره 18 از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم، در 111 خبر (4/33درصد) از گزارش خبري، در 4 خبر (2/1درصد) از تماس زنده تلفني، در 3 خبر (9/0درصد) از ارتباط زنده تصويري، در 53 خبر (16درصد) از گزارش و ارتباط زنده تصويري، در 18 خبر (4/5درصد) از گزارش و تماس زنده تلفني و در 143 خبر (1/43درصد) از خبر همراه با تصوير جهت بزرگنمايي خبر استفاده شده است اين در حالي است كه براساس جدول شماره 19، در 205 خبر (7/61درصد) شبكه الحره از گزارش خبري ، در 2 خبر (7/0 درصد) از تماس زنده تلفني، در 10 خبر (3 درصد) از ارتباط زنده تصويري، در 29 خبر (7/8درصد) از گزارش و تماس زنده تلفني و در 8 خبر (1/24 درصد) از خبر همراه با تصوير جهت بزرگنمايي خبر استفاده شده است كه براساس اين دادهها، فرضيه نهم تحقيق مبني بر استفاده فزونتر شبكه الحره از گزارش خبري نسبت به شبكه العالم، مورد تاييد قرار ميگيرد؛ همچنين در زمينه كاربرد تضاد در تنظيم اخبار دو شبكه خبري العالم و الحره، دادههاي جدول شماره 20 نشان ميدهند كه از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم ،در 42 خبر (7/2درصد) بر تضاد سياسي، در 4 خبر (2/1درصد) بر تضاد نخبگان ـ حاكميت، در 127 خبر ( 3/38درصد) بر تضاد بينالملل، در يك خبر (3/0درصد) بر تضاد قومي و در 40 خبر (12 درصد) بر تضاد مذهبي تاكيد شده است اين در حالي است كه براساس دادههاي جدول شماره 21، از ميان كل اخبار شبكه الحره، در 72 خبر (7/21درصد) بر تضاد سياسي، در 7 خبر (1/2درصد) بر تضاد نخبگان ـ حاكميت، در 113 خبر ( 34 درصد) بر تضاد بينالملل، در 4 خبر (2/1درصد) بر تضاد قومي و در 37 خبر (1/11 درصد) بر تضاد مذهبي تاكيد شده است كه بر اين اساس، فرضيه دهم تحقيق مبني بر توجه فزونتر شبكه الحره به تضاد سياسي نسبت العالم به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه نوع تصاوير خبري بكار رفته در دو شبكه خبري العالم و الحره، دادههاي جدول شماره 22 نشان ميدهند كه از ميان كل اخبار بررسي شده شبكه العالم، در 232 خبر (9/69درصد) از تصوير روز خبر، در 12 خبر (6/3 درصد) از تصوير آرشيو، در 66 خبر (9/19درصد) از تصوير روز بهمراه تصوير آرشيو و در 18 خبر (4/5درصد) از تصاوير گرافيكي استفاده شده است همچنين براساس دادههاي اين جدول ،در 4 خبر (2/1درصد) شبكه العالم, از تصوير خاصي استفاده نشده است اين در حالي است كه براساس جدول شماره 23، از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه الحره، در 209 خبر ( 63درصد) از تصوير روز خبر، در 11 خبر 03/3 درصد) از تصوير آرشيو، در 77 خبر ( 2/23درصد) از تصوير روز بهمراه تصاوير آرشيو و در 29 خبر ( 7/8درصد) از تصاوير گرافيكي استفاده شده است؛ علاوه بر آن دادههاي اين جدول نشان ميدهند كه در 6 خبر (8/1 درصد) شبكه الحره، از تصاوير خاصي استفاده نشده است كه براساس دادههاي فوق فرضيه يازدهم تحقيق مبني بر استفاده فزونتر دو شبكه العالم و الحره از تصاوير روز خبري، مورد تاييد قرار ميگيريد؛ همچنين در زمينه اولويت اخبار پرونده هستهاي ايران در دو شبكه خبري العالم و الحره، براساس جدول شماره 24، از ميان كل اخبار بررسي شده از شبكه العالم با مضمون پرونده هستهاي ايران، 7 خبر (7/12درصد) در اولويت اول، 7 خبر (7/12درصد) در اولويت دوم، 5 خبر (1/9درصد) در اولويت سوم، 5 خبر (1/9درصد) در اولويت چهارم، 6 خبر (9/10درصد) در اولويت پنجم، 5 خبر                 (1/9درصد) در اولويت ششم، 5 خبر ( 1/9درصد) در اولويت هفتم، 4 خبر (3/7درصد) در اولويت هشتم، 3 خبر (5/5درصد) در اولويت نهم و 8 خبر (5/14درصد) در اولويت دهم به بعد قرار دارند اين در حالي است كه براساس جدول شماره 25، از ميان 37 خبر با مضمون پرونده هستهاي ايران كه در شبكه الحره ارائه شدهاند، يك خبر (7/2درصد) در اولويت اول، 3 خبر (1/8درصد) در اولويت دوم، 5 خبر (5/13درصد) در اولويت سوم، 3 خبر (1/8درصد) در اولويت چهارم، 4 خبر (8/10 درصد) در اولويت پنجم، 4 خبر ( 8/10درصد) در اولويت ششم، 6 خبر (2/16درصد) در اولويت هفتم، 6 خبر (2/16درصد) در اولويت هشتم، 2 خبر (4/5درصد) در اولويت نهم و 3 خبر (1/8درصد) در اولويت دهم به بعد قرار دارند براساس اين دادهها، فرضيه دوازدهم تحقيق مبني بر اولويت فزونتر اخبار پرونده هستهاي ايران در شبكه العالم نسبت به شبكه الحره به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه ميزان قرار گرفتن اخبار پرونده هستهاي ايران در عناوين اصلي خبري دو شبكه العالم و الحره، دادههاي جدول شماره 26 نشان ميدهند كه از ميان 55 خبر ارائه شده در شبكه العالم با مضمون پرونده هستهاي ايران، 22 خبر (40 درصد) جزء عناوين اصلي خبري بودهاند اين در حالي است كه از ميان 37 خبر ارائه شده در شبكه الحره، 17 خبر ( 46درصد) در عناوين اصلي خبري آورده شده بودند كه بر اين اساس ، فرضيه سيزدهم تحقيق مبني بر قرار گرفتن فزونتر اخبار پرونده هستهاي ايران در عناوين اصلي خبري شبكه الحره نسبت به شبكه العالم به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه موضوعات مورد تاكيد در اخبار پرونده هستهاي ايران كه از دو شبكه العالم و الحره ارائه شدهاند، براساس جدول شماره 28، از ميان 55 خبر ارائه شده با مضمون پرونده هستهاي ايران در شبكه العالم، 28 خبر      (9/50درصد) بر فعاليت هستهاي صلح آميز، 22 خبر ( 40 درصد) بر همكاري ايران با جامعه بينالملل، در  2 خبر (6/3درصد) بر خطر هستهاي ايران و در 3 خبر ( 5/5درصد) بر عدم همكاري ايران با جامعه بينالملل تاكيد شده است اين در حالي است كه بنابر جدول شماره 29، از ميان 37 خبر ارائه شده با مضمون پرونده هستهاي ايران در شبكه الحره، در 15 خبر (5/40درصد) بر خطر هستهاي ايران، در 21 خبر (8/56درصد) بر عدم همكاري ايران با جامعه بينالملل و تنها در يك خبر بر همكاري ايران با جامعه بينالملل اشاره شده است اضافه بر اين، بر اساس دادههاي اين جدول، شبكه الحره در اخبار خود هيچ اشارهاي به فعاليت هستهاي صلحآميز ايران نكرده است كه بر اين اساس فرضيه چهاردهم تحقيق مبني بر تاكيد كمتر شبكه الحره بر فعاليت صلحآميز هسته‌اي و همكاري ايران با جامعه بينالملل نسبت به شبكه العالم، مورد تاييد قرار ميگيرد؛ همچنين در زمينه كيفيت ارائه پيام در دو شبكه خبري العالم و الحره، براساس جدول شماره 30، از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم، 90 خبر (1/27درصد) بصورت رويداد مدار و 242 خبر (9/72 درصد) بصورت فرايند مدار ارائه شدهاند اين در حالي است كه از ميان كل اخبار ارائه شده در شبكه الحره، 85 خبر (6/25درصد) بصورت رويداد مدار و 247 خبر (4/74 درصد) بصورت فرايند مدار ارائه شدهاند كه بر اين اساس، فرضيه پانزدهم تحقيق مبني بر توجه فزونتر دو شبكه به اخبار فرايند مدار به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه محتوي اخبار ارائه شده در دو شبكه العالم و الحره، براساس جدول شماره 32، از ميان كل اخبار ارائه شده در شبكه العالم، 14 خبر (2/4درصد) مربوط به جنگ، 29 خبر (7/8 درصد) در ارتباط با تروریسم،71خبر(4/21درصد) مرتبط با روابط خارجی و92خبر (7/27 درصد) مربوط به روابط داخلی بوده اند دادههاي اين جدول نشان ميدهند از بين كل اخبار شبكه العالم، 7 خبر (1/2 درصد) به امور قضايي، 43 خبر ( 13 درصد) در ارتباط با انرژي، 10 خبر (3 درصد) در ارتباط با حقوق بشر و دموكراسي، 48 خبر ( 5/14 درصد) به امور مذهبي و 18 خبر ( 4/5درصد) به موضوعات مختلف ديگر مربوط بودهاند اين در حالي است كه براساس جدول شماره 33، از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه الحره، 8 خبر (4/2درصد) مربوط به جنگ، 61 خبر ( 4/18درصد) در ارتباط با تروريسم، 62 خبر (7/18درصد) مرتبط با روابط خارجي و 106 خبر ( 9/31درصد) مربوط به امور داخلي بودهاند همچنين دادههاي اين جدول نشان ميدهند از ميان اخبار ارائه شده از شبكه الحره، 10 خبر ( 3 درصد) مربوط به امور قضايي، 30 خبر (9 درصد) در ارتباط با حقوق بشر و دموكراسي، 21 خبر (3/6درصد) مربوط به امور مذهبي و 15 خبر (5/4درصد) در ارتباط با موضوعات مختلف ديگر بودهاند كه براساس اين دادهها، فرضيه شانزدهم تحقيق مبني بر توجه فزونتر شبكه الحره به اخبار با محتواي تروريسم نسبت به شبكه العالم به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه عناصر خبري بكار رفته در تنظيم اخبار دو شبكه، براساس جدول شماره 34، از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم، در 154 خبر (7/43درصد) از عنصر خبري " كه"، در 56 خبر (9/16درصد) از عنصر خبري " كجا"، در 4 خبر ( 2/1درصد) از عنصر خبري " كي"، در 83 خبر (25 درصد) از عنصر خبري "چه"، در 8 خبر (4/2درصد) از عنصر خبري "چرا" و در 36 خبر (8/10درصد) از عنصر خبري "چگونه" استفاده شده است اين در حالي است كه براساس جدول شماره 35، از ميان كل اخبار ارائه شده از شبكه الحره، در 134 خبر (4/40درصد) از عنصر خبري " كه"، 64 خبر (3/19 درصد) از عنصر خبري " كجا"، در 9 خبر (7/2 درصد) از عنصر خبري " چرا" و در 39 خبر ( 7/11 درصد) از عنصرخبري "چگونه" استفاده شده است كه بر اين اساس، فرضيه هفدهم تحقيق مبني بر شخصيت محوري هر دو شبكه العالم و الحره به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه ارزشهاي خبري بكار رفته در اخبار دو شبكه، براساس جدول شماره 36، از ميان كل اخبار ارائه شده از شبكه العالم، در 13 خبر ( 9/3درصد)، ارزش خبري برخورد، در 46خبر (9/13 درصد)، ارزش خبري شهرت، در 4 خبر (2/1 درصد)، ارزش خبري در برگيري، در 2 خبر (6/0درصد)، ارزش خبري تازگي، در 7 خبر(1/2درصد)، ارزش خبري فراواني، در 7 خبر (1/2 درصد)، ارزش خبري مجاورت، در 23 خبر (9/6 درصد)، تركيبي از ارزشهاي خبري شهرت و تازگي، در 59 خبر (8/17درصد)، ارزشهاي خبري شهرت و برخورد، در 28 خبر (4/8درصد)، ارزشهاي تازگي و برخورد، در 67 خبر (2/20درصد)، ارزشهاي خبري مجاورت و شهرت و در 76 خبر (9/22درصد)، تركيبي از ارزشهاي خبري مجاورت و برخورد استفاده شده است اين در حالي است كه براساس جدول شماره 37، از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه الحره، در 20 خبر (6 درصد)، ارزش خبري برخورد، در 30 خبر (9 درصد)، ارزش خبري شهرت، در 2 خبر (6/0درصد)، ارزش خبري در برگيري، در 12 خبر ( 6/13درصد)، ارزش خبري فراواني، در 13 خبر ( 9/3درصد)، ارزش خبري مجاورت، در 21 خبر (3/6 درصد)، تركيبي از ارزشهاي خبري شهرت و تازگي، در 69 خبر (8/20درصد)، از ارزشهاي خبري شهرت و برخورد، در 20 خبر (6 درصد)، ارزشهاي خبري

تازگی وبرخورد، در 56 خبر (9/16 درصد)، ارزشهاي خبري مجاورت و شهرت و در 89 خبر (8/26درصد)، تركيبي از ارزشهاي خبري مجاورت و برخورد استفاده شده است كه بر اين اساس، فرضيه هجدهم تحقيق مبني بر استفاده فزونتر دو شبكه از ارزشهاي خبري مجاورت و برخورد به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه منابع اخبار در دو شبكه العالم و الحره، براساس جدول شماره 38، از ميان كل اخبار بررسي شده از شبكه العالم، منبع 315 خبر (9/94 درصد)، خبرنگاران العالم، منبع 11 خبر (3/3 درصد)، رسانههاي غربي و منبع 6 خبر ( 8/1 درصد)، نامشخص بوده است اين در حالي است كه براساس جدول شماره 39، از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه الحره، منبع 313 خبر (3/94درصد)، خبرنگاران الحره، منبع 2 خبر (6/0 درصد)، رسانههاي عربي، منبع 11 خبر ( 3/3 درصد)، رسانههاي غربي و منبع 6 خبر ( 8/1 درصد)، نامشخص بوده است كه بر اين اساس، فرضيه نوزدهم تحقيق مبني بر استفاده فزونتر دو شبكه العالم و الحره از خبرنگاران خود بعنوان منابع خبري به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه مناطق خبري دو شبكه العالم و الحره، براساس جدول شماره 40، از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم، 55 خبر (2/16درصد) از ايران، 47 خبر (2/14درصد) از عراق، 73 خبر ( 22 درصد) از فلسطين، 7 خبر (1/2 درصد) از افغانستان، 8 خبر (4/2درصد) از سوريه و 77 خبر ( 2/23درصد) مربوط به منطقه خاورميانه (بجز ايران، عراق، سوريه، فلسطين و افغانستان) بوده است؛ همچنين براساس دادههاي اين جدول از ميان كل اخبار شبكه العالم، 8 خبر (4/2درصد) از آسياي جنوب شرقي، 12 خبر (6/3درصد) از آفريقا، 6 خبر (8/1 درصد) از آمريكا شمالي، 3 خبر ( 9/0درصد) از آمريكا لاتين، 19 خبر (7/5درصد) از اروپا و  17 خبر (1/5 درصد) از سازمانهاي بينالمللي بوده است؛ همچنين براساس جدول شماره 41، از ميان 332 خبر ارائه شده در شبكه الحره، 15 خبر ( 5/4درصد) از ايران، 57 خبر ( 2/17درصد) از عراق، 74 خبر (3/22 درصد) از فلسطين، 4 خبر (2/1 درصد) از افغانستان، 15 خبر (5/4 درصد) از سوريه و 65 خبر (6/19 درصد) از منطقه خاورميانه بوده است؛ همچنين دادههاي اين جدول نشان ميدهند كه از ميان كل اخبار شبكه الحره، 4 خبر (2/1درصد) از آسياي جنوب شرقي، 16 خبر (8/4درصد) از آفريقا، 37 خبر (1/11 درصد) از آمريكاي شمالي، 2 خبر (6/0درصد) از آمريكا لاتين، 27 خبر ( 1/8 درصد) از اروپا و         16 خبر ( 8/4 درصد) از سازمانهاي بينالمللي بوده است كه بر اين اساس، فرضيه بيستم تحقيق مبني بر توجه فزونتر دو شبكه خبري العالم و الحره به رويدادهاي منطقه خاورميانه به تاييد ميرسد؛ همچنين در زمينه زمان اخبار ارائه شده در دو شبكه العالم و الحره، براساس جدول شماره 42، از ميان 332 خبر بررسي شده از شبكه العالم، زمان 16 خبر ( 8/4 درصد)، 30ـ1 ثانيه، 50 خبر (1/15درصد)،60 ـ 31 ثانيه، 76 خبر (9/22درصد)،120 ـ 61 ثانيه، 50 خبر (1/15درصد)، 180ـ121 ثانيه، 47 خبر ( 2/14درصد)، 240 ـ 181 ثانيه، 10 خبر (3 درصد)، 300ـ241 ثانيه و زمان 83 خبر ( 25 درصد)، 300 ثانيه به بالا بوده است اين در حالي است كه براساس جدول شماره 43، از ميان كل اخبار ارائه شده از شبكه الحره، زمان 17 خبر (1/5 درصد)، 30 ـ1 ثانيه، 31 خبر (3/9 درصد)، 60ـ31 ثانيه،  36 خبر ( 8/10 درصد)، 120 ـ 61 ثانيه، 41 خبر (3/12 درصد)،   180ـ121 ثانيه، 71 خبر ( 4/21 درصد)، 240ـ181 ثانيه، 69 خبر (8/20درصد)، 300 ـ 241 ثانيه و زمان 67 خبر (2/20درصد)، 300 ثانيه به بالا بوده است كه بر اين اساس، فرضيه بيست و يكم تحقيق مبني بر استفاده فزونتر شبكه العالم از اخبار طولاني نسبت به شبكه الحره، مورد تاييد قرار ميگيرد.

منابع فارسی:

ـ آقا بخشي، علي، فرهنگ علوم سياسي، تهران: انتشارات بهرنگ، چاپ دوم، 1381.

ـ اچ. ترنر، جاناتان، نظريههاي پست مدرنيسم، ترجمه صمد عابديني ،تهران:نشر ستوده، 1381.

ـ الياسي، محمد حسين، عمليات رواني آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران، تحليل محتواي راديو فردا و راديو صداي آمريكا، فصلنامه عمليات رواني، سال سوم، شماره ، تابستان 1384.

ـ الياسي، محمد حسين، عمليات رواني رسانهاي براي كنترل اذهان، تهران: انتشارات صدا و سيما، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال دهم، شماره 34.

ـ الياسي، محمد حسين، متقاعد سازي در تئوري و عمل، فصلنامه عمليات رواني، شماره 5، تابستان 83،ص 7

ـ الياسي، محمدحسين، افكار عمومي آمريكا و عمليات رواني دستگاه حكومتي و تبليغاتي آن كشور براي مجاب سازي، فصلنامه عمليات رواني، سال اول، شماره2، تابستان1382، ص8.

ـ امام زاده فرد، پرويز، رهيافت رواني در سياست آمريكا در قبال جمهوري اسلامي ايران، فصلنامه عمليات رواني، سال دوم، شماره 7، زمستان 1382.

ـ اميني، آرمين، متقاعدسازي افكار عمومي ايالات متحده و انگلستان براي اقدام نظامي در عراق، فصلنامه عمليات رواني، سال دوم، شماره 7، زمستان 83.









© کپی رایت توسط Journalist.Ir کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مقالات فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است.

نوشته شده در تاریخ: 1386/5/16 (3851 مشاهده)

[ بازگشت ]