Journalist.Ir - Content 
Home
برگ نخست

کتابخانه 

مقالات

تماس با ما
منو اصلی
 صفحه اصلی

 اخبار
 موضوعات
 آرشیو مطالب
 آرشیو ردیفی اخبار
 پیوند
 لینکستان
 ضمیمه ها
 مقالات
 مطالب آموزشی
 کتابخانه علوم ارتباطات
 ارسال مقاله
 بخش حقوقی
 چهره های ماندگار
 اطلاعات
 معرفی به دوستان
 جستجو
 درباره ما
 تماس با ما


جستجو




10 مقاله اخیر سایت


درست نويسی



عناوین خبری OJR
· Just a moment...
DDoS protection by Cloudflare
Ray ID: 3c0d17d120dd26a8
" target="new">Just a moment...


ادامه متن ...


انجمن درمانگران ايران
·شلاق «طناب‌زنی» بر چربی‌های اضافه و دیابت!
·تولید گوجه‌فرنگی "ضدپیری"!
·لیزر موهای زائد
· ایجاد هوشیاری در بیماران نباتی
· اطلاعاتی لازم در باره کاشت یا پیوند طبیعی م
· دانستني‌هايي درباره هپاتيت
·درد مفصل فکی‌-گیجگاهی
· رستوران، تهدید یا فرصت؟
·صدساله‌های کره زمین
·سکته مغزی قابل‌پیشگیری است

ادامه متن ...


نظرسنجی
نظر شما نسبت به این سایت چیست؟

فوق العاده
خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1151


منابع آزمون کارشناسی ارشد



لوگو Journalist.Ir

براي حمايت از سايت لوگوي سايت را در سايت خود قرار دهيد



آمار سایت
تعداد صفحات بازدید شده
2708625
بار از تاریخ اول تيرماه 1384


اقتصاد سياسي و پژوهش‌هاي ارتباطاتي
نويسنده: وينسنت مسکو و ديويد لوين




چكيده:

اين مقاله با ارائه تعريفي از رويکرد اقتصاد سياسي کار خود را شروع کرده و پس از معرفي ويژگي هاي بنيادي آن به توصيف مکاتب فکري اصلي اين رويکرد مي پردازد. در ادامه، اين مطلب مورد بررسي قرار مي گيرد که محققان ارتباطات در اخذ کدام چارچوب نظري به انجام پژوهش در زمينه رسانه هاي توده اي و تکنولوژي هاي اطلاعاتي پرداخته اند. در اين قسمت سعي بر اين است که مشخص شود در رويکردهاي پژوهشي بکارگرفته شده در آمريكاي شمالي، اروپا، و جهان سوم بر چه چيزهاي تاکيد شده است. موضوع بعدي که اين مقاله به آن مي پردازد، توصيف فرآيند بازانديشي در اقتصاد سياسي ارتباطات است که با ارائه پيشنهادهايي در زمينه فرضيه هاي فلسفي اين رويکرد همراه است. اين مقاله رويکردي در دانش را جستجو مي کند که هم واقعيت مفاهيم و مشاهدات را بپذيرد و هم در رد اين ديدگاه بکوشد که همه تبيين ها قابل تلخيص به يک علت اساسي نظير اقتصاد يا فرهنگ هستند. بازانديشي در اقتصاد رسانه اي همچنين تاکيد ويژه اي بر تغيير اجتماعي، فرآيندهاي اجتماعي و روابط اجتماعي دارد و از اين لحاظ نيز در نقطه مقابل ديدگاه سنتي قرار مي گيرد که نقطه عزيمت خود را ساختارها و نهاد هاي اجتماعي قرار مي دهد.

با دستور کاري که ارائه شد، اين مقاله به معرفي سه فرآيند مي پردازد که، در واقع، مي توانند نقاط شروعي براي انجام پژوهش هايي در زمينه اقتصاد سياسي باشند. کالايي سازي، فرآيندي است که طي آن چيزهايي که به نوعي براي استفاده ارزشمند مي باشند به کالاهايي تبديل مي گردند که در بازار قابل مبادله باشند. براي نمونه مي توان به فرآيندي اشاره کرد که طي آن داستاني که براي جمعي از دوستان جالب بوده است تبديل به فيلم يا رماني براي فروش در بازار مي شود. فرآيند دوم فضايي شدن است که عبارت است از فرآيند غلبه بر موانع جغرافيايي به واسطه رسانه هاي توده اي و تکنولوژي هاي ارتباطي. براي نمونه، تلويزيون با تصويرهايي که از رويدادهاي مختلف سراسر کره زمين جمع آوري مي کند و يا شرکت هايي که با استفاده از ارتباطات کامپيوتري به سازماندهي تجارت در مقياس جهاني پرداخته و امکان دسترسي به بازارهاي مختلف و انتقال کالاها را در سراسر جهان ميسر مي کنند، بر فواصل مکاني و فضايي غلبه مي کنند. فرآيند سوم ساختاربندي است و عبارت است از ايجاد روابط اجتماعي؛ به خصوص روابطي که حول طبقه اجتماعي، جنسيت و نژاد شکل مي گيرند. اقتصاد سياسي در رابطه با طبقه اجتماعي توضيح مي دهد که چگونه نابرابري ها در توزيع درآمد و ثروت بر ميزان دسترسي به رسانه هاي توده اي و تکنولوژي هاي نوين ارتباطي اثرگذار است و افراد با ثروت و درآمد بيشتر دسترسي بيشتري به رسانه ها و تکنولوژي هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي دارند. نتيجه گيري پاياني اين مقاله به توصيف اين مطلب مي پردازد که چگونه اقتصاد سياسي بازنگري شده به واسطه اصول مشتق شده از مطالعات فرهنگي و علم خط مشي پاسخگوي چالش هاي پيش روي خواهد بود.   

 ادامه

كليدواژه ها: اقتصاد سياسي، نظريه ارتباطي، مطالعات انتقادي رسانه، طبقه اجتماعي.









© کپی رایت توسط Journalist.Ir کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مقالات فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است.

نوشته شده در تاریخ: 1386/4/25 (4023 مشاهده)

[ بازگشت ]